Příměstská jednotka řady 471 Tento článek popisuje úpravy pro nevidomé v elektrické příměstské jednotce řady 471. Tato jednotka jezdí na osobních vlacích v okolí Prahy. Výrobcem je konsorcium ČKD Vagónka Studénka. Při vývoji jednotky s konsorciem spolupracovala i SONS ČR oddělení odstraňování architektonických bariér. K nástupu nevidomých jsou určeny druhé dveře, vždy po směru jízdy. Ty jsou označeny akustickým orientačním majáčkem, který se aktivuje povelem č. 1. Po obou stranách dveří je umístěno tlačítko pro samoobslužné otevření. Zrakově postižení si mohou obě křídla dveří dálkově otevřít jediným impulsem z vlastní vysílačky. Z nástupního prostoru směrem dozadu jsou pouze schody do horního patra a směrem do předu jsou odsuvné dveře vedoucí do velkoprostorového oddílu. Uspořádání oddílu je 2 krát 2 s uličkou uprostřed. Místo vyhrazené pouze pro nevidomé je v tomto oddílu jako první po pravé straně. Sedadlo je orientováno pro sedícího po směru jízdy. Zde místo dvou sedadel vedle sebe je jen jedno a volný prostor je určen pro vodícího psa. Místo je viditelně označeno symbolem nevidomého s vodícím psem. Cesta od vnějších dveří k tomuto místu je orientačně jednoduchá. Naopak cesta od tohoto místa na WC je orientačně náročná. Toaleta je totiž na opačné straně velkoprostorového oddílu a ještě za malým cyklooddílem. Nevidomý tudíž musí projít po směru jízdy cca 20 m. Pozor na futro mezi cyklooddílem a nástupním prostorem na začátku soupravy, které má snížený výškový profil na 165 cm. Informační systém jednotky umožňuje hlášení zastávek v interiéru vozidla. Cestujícím jsou k dispozici dvě tlačítka, které jsou do tohoto systému zapojena. Obě jsou umístěna ve výši 150 cm, na stěně proti odsuvným dveřím rozdělujícím velkoprostorový a nástupní prostor. První tlačítko je pro zopakování poslední hlášené fráze vlakového rozhlasu. Druhým tlačítkem cestující upozorňuje strojvedoucího na úmysl vystoupit v následující zastávce na znamení. Tlačítka mají popisky v Braillově písmu. Při zastavení vlaku mimo výstupní prostor zůstávají všechny dveře soupravy zablokované. Při pobytu vlaku v zastávce jsou odblokovány pouze dveře na správné straně. K výstupu do kolejiště by tedy nemělo dojít. Pro nástup a výstup tělesně postižených jsou určeny první dveře soupravy, které jsou vybaveny zvedací plošinou. Proto je i WC v přední části vozu a tedy nevidomým bohužel hůře dostupné. Popisovaná jednotka je dvoupatrová. Schody vedoucí do horního patra jsou dvouramenné. Na podestě dochází k otočení o 180 stupňů. Horní patro je celkově méně příznivé pro pohyb a orientaci nevidomých, protože tam je stísněný prostor a navíc poličky na zavazadla zasahují do průchozího profilu. V horním patře hnacího vozu řady 471 jsou místa první třídy a v horním patře vloženého a řídícího vozu řady 071 a 971 jsou místa druhé třídy. Petr Novák - SONS, bariéry