_________________________________________________________________ Obsah: Vznik Housli - Cremona - Antonio Stradivari - Rod Guarneriu - Cremonsti mistri po Stradivarim - Jakob Stainer - Dalsi nemecti houslari - Mirecourt a Pariz - Tarisio - Vyvoj smycce - Brnensti houslari Vildova "Houmpejdz" _________________________________________________________________ Gasparo Duiffopruggar VZNIK HOUSLI Jeste dnes neni znamo, ktery genius dal houslim jejich dnesni dokonaly tvar. Musel to byt velice nadany a zrucny clovek, ktery skloubil dokonalost tvaru s fyzikalnimi rezonancnimi zakony. Zvlaste tvar je dokonale architektonicke dilo, ktere je tak dokonale, ze pretrval o staleti, aniz by se na nem dalo cokoliv zmenit, nechceme-li narusit jeho dokonaly tvar. Mnozi badatele jsou toho mineni, ze puvodcem dokonalosti tvaru housli by mohl byt Leonardo da Vinci, ktery byl vsestranny umelec a je o nem znamo, ze byl take znamenitym hudebnikem, jeden z prvnich, ktery zacal hrat na hmatniku bez prazcu. O tomto nazoru je velmi mnoho pochybnosti. V pozustalosti Leonarda da Vinciho se naslo mnoho nakresu a ruznych planu, jako konstrukce letadel, plany pevnosti a jine, ale nic konkretn iho co by nasvedcovalo tomu, ze se zabyval konstrukci housli. Vetsina znalcu je toho nazoru, ze tvar housli vznikl postupne vyvojem. Az do zacatku 13. stol. neni v Italii nic znamo o smyccovych nastrojich. Zda se, ze vznik smyccovych nastroju pochazi od nemeckych a francouzskych mistru. Presto uz tenkrat se v Italii zhotovovaly loutny a kytary. Proto neudivuje, ze stavba ruznych viol se v Italii velmi brzy ujala. Velkolepy vyvoj umeni v teto dobe v Italii, zasahl take do vyroby techto viol. Napriklad je zna ma prekrasna bassviola v galerii Estense v Modene, ktera je bohate zdobena rezbami. / Hlavicka, spodni deska a strunik./ V polovine 16. stol. se objevuji housle na ruznych obrazech bolonskych mistru. Napriklad na jednom obraze z roku 1550 od Guilio Romano. Ve videnske st. galerii se nachazi obraz od Pelegrino Tibaldiho, predstavujici sv. Cecilii s dvema andeli hrajicimi na housle. Da se z toho predpokladat, ze v Bologni byli znamy housle ve tretim, nebo ctvrtem desetileti 16. stol. Francouzsti znalci zjistil i, ze jiz zacatkem 16. stol. se ve Francii zhotovovaly velmi male tristrunne violy. Nasvedcuje tomu take to, ze skladatel Claudio Monteverdi z Cremony pise v partiture opery Orfeo z roku 1608 krome jinych nastroju take housle, ktere jmenuje violino piccolo a la francese . Jako vynalezce housli se take casto uvadi Gasparo Duiffoprugghar, jehoz prave jmeno bylo Kaspar Tieffenbrucker. Tento zil okolo roku 1550 v Lyonu, kdyz pred tim sbiral zkusenosti v horni Italii. V teto dobe odchazi hodne nemeckych vyrobcu nastroju do Italie, kde na jiznich stranich Alp se nachazi nadherne drevo. Jiz na zacatku 15. stol. se v Bologni usadil nemecky loutnar Laux Maller a v Brescii Giovany Kerlino o kterem se rika, ze pochazi z Nemecka, prestoze nekteri Francouzi tvrdi, z e pochazi z Bretagne. Z italskych loutnaru a stavitelu viol musime predevsim jmenovat Testoreho z Milana. V Mantove zije Pietro Dardetti a Morgato Morella, ve Venezii Vetrini a Peregrino Zaneta. Jejich dilny ozivly prichodem nemeckych mistru. Mezi jmeny techto nemcu se velmi casto objevuje jmeno Tieffenbrucker v ruznych obmenach. Napriklad zacatkem 16. stol. zije v Bologni Uldrich Duiffobruggar, o rok pozdeji se setkavame ve Venezii s loutnarem Magnus Duiffoprugio, potom Vendelius a Leonadus Dieffenprugher. Jejich nastroje byli velmi hledane. Nejvetsi proslulost ziskal Gasparo Duiffoprughar. Francouzsky literat Roquefort uvadi v biografickem lexikonu z roku 1812, jeho zivotopis : Gaspard Duiffoprogar se narodil ku konci 15. stol. v Trentinu. Pozdeji odesel do Italie a usadil se v Bologni. Kdyz kral Frantisek 1. v roce 1515 prisel do Bologne, kde uzavrel konkordat s papezem Leo X. premluvil Duiffoprogara , aby odesel jako vyrobce hudebnich nastroju k francouzskemu dvoru. Mistr vsak nachazi Pariz studenou a ne vlidnou, proces zada o dovoleni, aby se smel usadit v Lyonu. Tam take uprostred 16. stol. umira. Verohodnejsi udaje o Duiffoprugarovi pochazi od parizskeho vedce Henriho Goutagne.Tento uvadi, ze se narodil v Nemecku v roce 1514. Podle jeho zjisteni, domovem Duiffoprugara bylo Bavorsko a jeho prave jmeno bylo Tieffenbrucker. O jeho mladi a jeho ucednickych letech neni nic znamo. Z jeho pozdejsiho zivota je znamo, ze v roce 1553 zil v Lyonu, kde mel take dilnu. Mesto Lyon melo tehdy velmi dobre obchodni styky jak se severem, tak s jihem, cehoz take Tieffenbrucker vyuzival. Takze jiz roku 1556 koupil vinohrad pod sv. Sebastianem u Lyonu. Tam si nechal take postavit dum. O dva roky pozdeji byl kralovskym dekretem povysen na mestana. V tomto dokumentu je uvedeno jeho rodiste jako Fressin coz by mohlo byt bavorske Freissing. Presto vsak nemecti vedci zjistili, ze pochazi z bavorskeho mesta Fu:ssen, odkud take pochazi hodne nemeckych znamenitych houslaru. Okolo roku 1560 se zdrzuje Tieffenbrucker delsi dobu v Nanci u dvora Karla 3. Lotrinskeho. V roce 1564 zabira francouzska vlada kopec sv. Sebastiana k opevneni. Dum Tieffenbruckera se nachazi v teto opevnovaci linii, procez je vyvlastnen, ale ne zaplacen. Mistr se tim dostava do svizelne situace. Byl v te dobe zenat a mel 4 deti. Umira jako zlomeny muz v roce 1570. Teprve po jeho smrti napravuje vlada tuto krivdu tim, ze jeho pozustalym udeluje rentu. Obraz od Pierre Woeriota ukazuje Tieffenbruckera jako krasneho muze s vlajicim plnovousem. Kazdopadne podle tohoto obrazu, je zrejme, ze zhotovoval petistrunne housle, ktere se na tomto obrazu take nachazeji. Bohuzel se zadny tento nastroj nezachoval. Vsechny housle nesouci jmeno Tieffenbrucker jsou kopie zhotovene parizskym houslarem Vuillammem. Jeho velke mistrovstvi je videt na jeho bassviole, ktera se nachazi nyni v muzeu v Bruselu. Tento nastroj nese na spodni desce plan Parize z15. stol. a mezi tim znazorneni sv. evangelistu. Horni deska je ozdobena kvetinami a motyly. Strunik a koliky jsou bohate rezane. Misto sneku je hlava Pegase. Na zadni strane v hrive kone, se naleza nadherna muzska hlava. Gaspar Bertolotti DaSalo Nyni je nutno se zminit o Gasparu di Bertolotti. Je take nazyvan Gaspar d e Salo, podle jeho rodiste, kde se narodil roku 1542. Je zakladatel Brescianske skoly, ktera vznika v tutez dobu, kdy se prvni Amati usazuje v Cremone. S Gasparem de Salo muzeme rici, ze prechazime od dohadu k jasne skutecnosti. Je dolozeno, ze od roku 1560 v Brescii pracoval a stavel housle. Ale poptavka po nich byla zatim mala. Proto se Gaspar de Salo venoval vetsinou stavbe viol a bass. Housle ktere se po nem zachovaly jsou muzealni kusy. Jejich vzhled zcela neuspokoji. Nedosahuji dokonalosti Cremonskych housli. Tvary techto housli jsou trochu tvrde a hranate. Take ton je sice krasny, ale tmave zabarveny, neodpovida dnesnim predstavam o tonu koncertnich housli. Zda se, ze Gaspar de Salo hodne experimentuje, kdyz prechazi z violy na maly format housli. Housle jsou peclive staveny, spodni deska z javoru, presto, ze na violy a bassy pouzival hruskoveho dreva. Housle Gaspara Bertolottiho zvaneho DaSalo Stavel housle s pomerne nizkymi luby, siroce rezanymi effy a uzival hnedy, velmi pruzracny lak. Jeho nejkrasnejsi housle se nachazeji v muzeu v Bergenu. Gaspar de Salo dostal objednavku od kardinala Aldobrandiniho, podle niz mel zhotovit zvlaste krasne housle. Zda se, ze do nich vlozil vs echen svuj um. Jiz drive zdobil svoje nastroje krasnymi rezbami, hlavicku nahrazoval lidskou hlavou a v rozich vyrezaval dubove listky. Tentokrat vsak, jak pravi povest, jejich vyzdobeni zadal Florentinskemu rezbari Bevenuto Cellinimu, ktery je s dosud nevidanym umenim ozdobil rezbami. Jestli to tyto ozdoby udelal Cellini, nebo nekdo jiny, kazdopadne to musel byt umelec vynikajici. Krk je zdoben arabeskami ve zlate. Na struniku je vykovana bronzova morska panna. Kobylky znazornuje dve do sebe zaklinene ryby. Zvlaste krasna je andelska hlava misto sneku. Tento nastroj venoval kardinal Aldobrandini muzeu v Innsbrucku. Pri lidovem povstani v Tirolich roku 1809, byly tyto housle ukradeny nejakym vojakem, ktery je pozdeji prodal jednomu vetesnikovi ve Vidni. Tam je zakoupil nejaky sberatel, ktery je pozdeji daroval norskemu virtuosu Ole Bullovi. Housle mely prekvapujici plny a pritom sladky ton, takze Ole Bull na tomto nastroji velmi rad hraval pri svych koncertech. Pozdeji se tyto housle dostaly do Ameriky a odtud zpatky do muzea v Bergenu. Jeste jeden nastroj od Gaspara da Salo dosahl svetove slavy. Je to kontrabass, ktery postavil pro klaster San Marko v Benatkach. Tento nastroj je mensiho formatu nez dnesni kontrabassy a jeho ton je plny a prekvapuje cistotou zvlaste ve vyssich polohach, kde pripomina cello. Klaster prenechal tento nastroj vynikajicimu benatskemu basistovi Dragonettimu. Tento na nej koncertoval po cele Evrope. Kdyz Dragonetti prestal koncertovat, nabidl mu vevoda z Leicesteru 700 anglickych Pfundu za tento nastroj. Prestoze to byla v te dobe fantasticka cena, uvazime-li, ze Stradivari pozadoval za sve housle 3 - 4 Pfundy, Dragonetti odmitl. V zaveti tento nastroj odkazal svemu rodnemu mestu Benatkam, kde je podnes. Gaspar da Salo mel nekolik zaku, z nichz nejvyznamnejsi je Giovanni Paolo Maggini. Narodil se 25. Srpna 1580 v Boticini a prevzal po smrti Gaspara da Salo jeho dilnu. Maggini byl vynikajici houslar, ktery znacne zuslechtil model Gaspara da Salo. Bohuzel se zachovalo velmi malo jeho nast roju. Vynikaji dalekonosnym tonem, ktery oceni soliste, hraji-li s doprovodem orchestru. Model Magginiho housli je pomerne velky a siroky, effy jsou pomerne dlouhe, hlavicka velmi pekne rezana, ale k modelu prilis mala. Vylozka byva casto dvojita. Pouzival krasny lak, hnedy, nebo svetle zluty, ktery vsak nedosahoval pruzracnosti laku Gaspara da Salo. Je znamo, ze dvoje housle Magginiho vlastnil belgicky virtuos Charles de Beriot, z nichz jedny koupil u parizskeho vetesnika za 18 Franku. Maggini zhotovil take nekolik kontrabassu, ale tyto nebyly tak dokonale. Prekonal ho jeho syn Pietro Santo Maggini, jehoz kontrabassy jsou ve svete velmi ceneny. Soucasne s Magginim pracovali v Brescii jeste Javiet Rodiani a Mateo Benti. Koncem 17. stoleti zastinila slavu Bres cijske skoly skola Cremonska. _________________________________________________________________ Obsah: Vznik Housli - Cremona - Antonio Stradivari - Rod Guarneriu - Cremonsti mistri po Stradivarim - Jakob Stainer - Dalsi nemecti houslari - Mirecourt a Pariz - Tarisio - Vyvoj smycce - Brnensti houslari Vildova "Houmpejdz" _________________________________________________________________